• Go to the english section
 
 
Staffans CV


  • Ekonomisk gymnasieutbildning 1971-74
  • Proficiency business english- Cambridge 1975
  • Filmproducent Fil Kand (Bachelors Degree) Brooks Institute USA 1979-1983
  • Arbetade samtidigt som receptionist på ett hotell
  • NBC Nyhetsfilmare USA 1982-1983
  • SVT "På Direkten" redaktionen 1983-1984
  • Arbetade med SAS- Carlsons förändringsarbete 1984-1986 [motivationsfilmer]
  • Eget produktionsbolag [metafor media AB] 1984-2003 [verksamheten såldes till Moderna Filmer]
  • Konsult -innovation - kommunikation 2003-2009
  • Grundade Xpdition 2006 arbetade som innovations konsult och rådgivare till 2012
  • Skrev boken "Chokladfontänen"
  • Seglat med egen båt och familj 2012-2015, har skrivit boken "Innovera eller dö!"  och V ARVET (arbete pågår)
  • Katastrofhjälp efter orkanen Pam i Vanuatu 2015
  • Driver nu metafor och arbetar som facilitator / rådgivare / föreläsare
  • 2015- Är medgrundare i en internationell Think Tank- Do som heter Guilda, där produceras en infrastruktur för idéhantering med hjälp av Block Chain tekniken (Entrust)
  • 2015- 2016 var med och drev fram ett projekt inom träindustrin
  • Sedan 1a Januari 2017 arbetar jag 80% med nya syftet och marknads delen hos Senseair

Rollen som kreativ coach:
Egentligen var det aldrig meningen att jag skulle jobba som konsult, starten kom 2003 när en kund ville ha min hjälp, med just en kreativ process. Som filmproducent hade jag jobbat med kreativa processer i 20 år, men bara med kreatörer, det vill säga de olika roller som ingick i en filmproduktion eller ett evenemang.
Det var oerhört utmanande att arbeta med människor som inte visste att de kunde vara kreativa.
Nu gick det oerhört bra då kundens vinst ökade med 40% första året och 60% per år (!)de kommande åren. Nästan samma sak har hänt med andra kunder där vi haft möjligheten att arbeta lika grundligt [mer om det i boken Chokladfontänen]. Jag skriver vi därför att det är kunden som gör det hårdaste arbetet och jag tar in kolleger där kompetenser måste kompletteras.
Att leda kreativitet är en helt annan form av ledarskap, kan liknas mer vid trädgårdsmästarens roll. Plantera, gödsla, tukta osv. Kreativitet kan inte komma fram med ordergivning...

Varför är en filmproducent lämpad att leda kreativa processer?
En producent är aldrig stjärnan i en film, producenten är en facilitator. Mitt jobb är att skapa team och förutsättningar som leder till en fantastisk produkt eller service.

Entreprenören:
För mig är det viktigt att hitta nya utmaningar. Efter långseglingen blev jag tillfrågad om jag ville bli en del av Transformwood, en fantastisk möjlighet att bli operativt ansvarig för marknadsutvecklingen och kundupplevelsen i en ny verksamhet. Konsult betyder rådgivande och det är viktigt att själv få drunkna i det operativa träsket för att ha bättre förståelse för de som jag råder.

Rollen som talare:
Redan under filmproducentutbildningen i USA ingick framträdanden varje vecka. Väl hemma dröjde det många år innan det fanns anledning att tala inför en publik. Då handlade det mest om skillnaden mellan information och motivation...Att arbeta med film är ett känslomedia, många förstod inte det...
2003 när jag började arbeta med kreativitet utanför filmvärlden var det några som tyckte att jag borde berätta om processen för andra. Talarforum kollade in mig, gillade vad dom såg och har varit oerhört duktiga på att sälja min tjänst. Numera finns fler talarförmedlingar bland annat Speaker and Friends och en internationell förmedling. Jag har väl ca 1 engagemang i veckan, det är roligt och krävande att inspirera publiken. En bra föreläsning skall kännas i hela kroppen.

Passion:
Havet, motionspaddlar ett par gånger i veckan, året runt
Vi har just avslutat en 3 års seglats på 2 oceaner. En fantastisk resa där jag lärt mig mer om hur man arbetar med rädsla.
 
Andra intressen: Skidåkning, långfärdsskridskor, matlagning
 
Beundrar: de som kan inspirera andra att prestera mer än de själva trodde var möjligt
 
Ogillar: inställsamhet och "skyttegravskrig". Människor som inte är närvarande, de som tror att de är effektiva med att göra två saker samtidigt...
 
Talang: Att vara 100% närvarande och oerhört engagerad där jag är
 
Oförmåga: gillar inte långbänk och har lätt för att bli uttråkad
 


Om nu ett pris är ett bevis på kreativitet så ser prislistan ut så här på filmsidan (börjar kännas länge sedan nu)

 

GULDKLAPPAN GRAND PRIX 2003
Film: Mosarknappen
Beställare: Ragn-Sells

GULDKLAPPAN GRAND PRIX 1997
Film: P-vaktens fiender
Beställare: Ungdomsmottagningen Hisingen & Organon AB

GULDKLAPPAN GRAND PRIX 1992
Film: Diket
Beställare: Westmannaturism


GULDKLAPPAN FÖR BÄSTA FOTO 1997

Tomas Forssander, för filmfotot i P-vaktens fiender


KATEGORIVINNANDE GULDKLAPPOR:

2004: Guldklappa för bästa skådespelare i filmen Bara lite vatten för UponorWirsbo: Nina Holst och Björn Löfgren.

2003: En guldklappa för filmen Mosarknappen, producerad för Ragn-Sells.
2001: En guldklappa för filmen Längtans barn, producerad för Serono.
1997: En guldklappa för filmen P-vaktens fiender, producerad för Serono.

ÖVRIGA PRISER VID GULDKLAPPAN:
2000: En silverplacering för filmen På djupt vatten, för DHR, SDR och SR.
1997: En silverplacering för filmen The Challenge, för ABB.
2001: En bronsplacering för filmen Soporna lever, producerad för Ragn-Sells.
2001: En bronsplacering för filmen Corridors of Power, producerad för ABB.
1994: En bronsplacering för filmen Synpunkter, för ICA.

ÖVRIGA SVENSKA PRISER:
1:a Pris Besöksnäringens Oskar 1992 för filmen Diket. (Westmannaturism)

INTERNATIONELLA UTMÄRKELSER
The New York Film Festival
2001: Bronsmedalj för filmen Child of Hope, för Serono

US International Film & video festival, Chicago
1993: 1st Price, Golden Camera Award, The Ditch, för Westmannaturism.
2000: Certificate For Creative Exellence, The New Generation, för ABB.
1998: Certificate For Creative Exellence, Bodyguard Under Siege, för Organon

Internationella Film & Video Festivalen i Rotterdam
1992: Silver för The Ditch, för Westmannaturism.