Hur många gånger förknippas
kreativitet med förhandlingar? Alltför ofta utgår parterna ifrån en
dragkamp. Eller att hitta en väg som gynnar båda hör till
plussummespelets regler. Men kan vi hitta en tredje väg? Våra olikheter
borde ses som en potentiell möjlighet att göra något annorlunda.
Paradoxen är kreativitetens moder, hon kan födas i en förhandling.
Förmågan att byta perception tillhör visheten, sammantaget är en förhandling bästa grogrund för något helt nytt.
Harry Frank före detta VD på ABB Corporate Research myntade begreppet
Preaktiv, något som händer före man är kreativ, jag citerar ur en
intervju jag haft med Frank (till min egen bok Chokladfontänen):
Ett exempel är från en upphandling
som skedde i USA, en sammanslutning av 12 kraftbolag, ”Power Pool”
skulle köpa Serie-kompensering (det är mycket komplicerade anläggningar
som ökar kapaciteten på ett nät med hjälp av reaktiv effekt). Varje
anbudsföretag fick max 10 minuter på sig att presentera sig i samband
med att man lämnade över offerthandlingar (bestod oftast av 7-8 pärmar).
Vid presentationen inser Harry att de inte har något speciellt att komma med och MÅSTE därmed hitta på något just där, just då.
Harry kallar det för ”preaktivitet”, man är kreativ innan man har den
kreativa lösningen (de ni!). Han lovade kunden att i ABB:s anläggning
kunde de styra tyristorerna med hjälp av en elektrisk puls. Jag
avhåller mig från ett utropstecken då jag inser att läsaren inte kan ha
en aning om hur revolutionerande detta var. Det fanns nämligen INGEN
som dittills hade gjort detta. Frank påstår att ingen förhandling får
bli rutin. Väl hemma löste man detta så småningom, men det är lätt att
föreställa sig vad ingenjörerna tyckte när löftet dök upp på
ritningsborden. Preaktivitet var ordet… Skapa problem som skall bli
möjligheter skulle kunna var översättningen…
Text foto © Staffan Ehde