Facilitatorn kan stödja med kommunikationen internt och externt. Följande områden erbjuds:
1 Individen
Utbildning och coachning av ledningspersoner så att de lever syftet.
Träning presentation och kommunikation.
2 Organisationen
”Sherpa” i det nya syftet, besök - mötes - facilitator.
”Inspirations - producent” för grupper eller hela organisationen.
Förprocessarbete i den nya organisationen finns kolleger som kan rekommenderas.
3 Utvecklingen
Facilitatorn tar hand om idéer eller fryser ner dem [tjänar de syftet?]. Förbereder förutsättningar och hjälper upphovsmakaren/makarna att presentera för ledningen (en utomstående konsult är inte lika hotad som någon i den egna organisationen kan vara).
Utvecklingsgrupper kan behöva en extern ”pådrivare” och inspiratör.
4 Kommunikationen
Yttre dialogen – med ett nytt syfte följer nya utmaningar. En av utmaningarna är att syftet inte är en devis eller reklamslogan, syftet är den genetiska koden som skall producera ett nya erbjudanden.
Kulturen i verksamheten påverkas starkt av vad som sägs och hur det sägs. Som utomstående kan jag höra och se myter som hindrar utvecklingen och hjälpa till att lysa på dessa.
Värdering från filmbranschen:
En producent är aldrig stjärnan, hen är facilitatorn…
1 Individen
Utbildning och coachning av ledningspersoner så att de lever syftet.
Träning presentation och kommunikation.
2 Organisationen
”Sherpa” i det nya syftet, besök - mötes - facilitator.
”Inspirations - producent” för grupper eller hela organisationen.
Förprocessarbete i den nya organisationen finns kolleger som kan rekommenderas.
3 Utvecklingen
Facilitatorn tar hand om idéer eller fryser ner dem [tjänar de syftet?]. Förbereder förutsättningar och hjälper upphovsmakaren/makarna att presentera för ledningen (en utomstående konsult är inte lika hotad som någon i den egna organisationen kan vara).
Utvecklingsgrupper kan behöva en extern ”pådrivare” och inspiratör.
4 Kommunikationen
Yttre dialogen – med ett nytt syfte följer nya utmaningar. En av utmaningarna är att syftet inte är en devis eller reklamslogan, syftet är den genetiska koden som skall producera ett nya erbjudanden.
Kulturen i verksamheten påverkas starkt av vad som sägs och hur det sägs. Som utomstående kan jag höra och se myter som hindrar utvecklingen och hjälpa till att lysa på dessa.
Värdering från filmbranschen:
En producent är aldrig stjärnan, hen är facilitatorn…
Om |
Ni saknar |
|