Syfte, detta lilla svåra ord som innehåller verksamhetens DNA. Många söker det liksom vi söker framgång och lycka. Förfrågningar om att jag skall hitta ett syfte ökar. Kul men det visar också hur svårt det är. I min senaste jakt på syftet insåg jag att det kan finnas ett mönster, ett påstående som kan bidra till att ni hittar det: - Någon borde...
Frågan är inte så liten som den kan verka, även på ett personligt plan kan jag ställa den, men jag kan likaväl bestämma mig för att denna någon är jag. Volvo kunde ha använt den frågan när det gäller säkerhet: någon (stat, vägverk mm) borde ta tag i den ökande trafikdöden. Men de bestämde sig för att införa säkerhetsbältet och tog initiativet. När jag arbetade med Uponor så kunde vi påstått att Boverket måste ta tag i vattenskadorna, men vi gjorde det och blev ledande inom tappvattensegmentet (syftet blev "Vattensäkra Sverige"). Mönstret är alltså att när någon borde, så kan det lika gärna betyda att det är vår chans att ta initiativet och därmed skapa ett syfte som verkligen tillför värde på marknaden.
0 Comments
|
Staffan EhdeKontakta
Categories |
Om |
Ni saknar |
|