Med erfarenhet från syftesarbetet väcks nya insikter. Alldeles för många tänker att det som är en konkurrensförutsättning kan uttryckas som syftet. Att bilar har ABS bromsar t ex är knappast syftet längre. För att använda en metafor så kan vi titta på en segelbåt. Det som inte syns under vattnet är kölen, den är förutsättningen för att båten inte skall välta. Den är således livsviktig men det är inte den som driver båten framåt. Seglet är det som syns i horisonten och drivkraften i organisationen. Att skapa ett syfte är det som skall driva organisationen framåt, ett nytt syfte skall utmana verksamheten mot nya mål. Men för att lugna de som förvaltar och utvecklar kölen, seglet får aldrig bli så stort att båten lägger sig när det blir storm. Vi måste kunna anpassa seglet efter verkligheten men tar vi ner det så står båten stilla. Om vi lämnar metaforen så betyder syftet att vi måste svara på frågan Varför, att syftet är ”själen” i verksamheten. Syftet är det som får våra medarbetare att bli missionärer och våra kunder att bli ambassadörer.
0 Comments
|
Staffan EhdeKontakta
Categories |
Om |
Ni saknar |
|