Alla har vi hört om att det är viktigt att sätta mål för att veta vad vi strävar mot.
Men hur många talar om den lika viktiga delen? Att sätta upp vad det får kosta. I en verksamhet blir det kanske tydligare, att en investering måste till för att nå ett resultat. Men likväl finns det de som hoppas att de skall nå en högre marknadsandel utan att satsa något mer än de befintliga verktygen. Visst kan medvind sätta fart på en trött skuta om många upptäcker att vinylskivor eller skrivmaskiner är ”coola”, men är det inte att hoppas på för mycket? På ett personligt plan är det ännu fler som glömmer att ett högt uppsatt mål kräver en insats. Det kan vara tid, som ju inte finns, den måste vi ta… Alltså måste vi säga nej till något/någon. Det kan vara svett och extra arbete, utöver det jobb du redan har. Du kanske måste nöja dig med en gammal skruttig bil för att få pengar till att starta ett företag? Kanske pantsätta ditt hus för att banken skall låna ut pengar? ”Ja men tänk om det går åt skogen?” tja då skall du sluta drömma. Sätt upp ett realistiskt mål som du är beredd att kämpa för.
0 Comments
Det har talats mycket om storytelling men få verksamheter använder det.
Ett ökat brus gör det svårt att nå fram, men historier väcker känslor och därmed handling. Lägerelden har ersatts av den lysande skärmen men en bra historia har fortfarande samma effekt. Staffan Ehde är en flerfaldigt prisbelönad filmproducent och mycket uppskattad föreläsare som både inspirerar, engagerar och ger nya infallsvinklar. Det som delas mest på nätet, det som skapar verksamhetens kultur, det som kan fälla eller lyfta vårt erbjudande är…historier. Bra historier skapar empati, empati skapar innovation eller bättre service. Dåliga historier undergräver det vi vill åstadkomma, vidhåller gamla myter och sänker moralen. En verksamhet är en pågående historia, vad kan vara bättre än att se till att alla förstår den? Men vad är en historia egentligen? Staffan tar med åhörarna på en resa där man får lära sig:
Föreläsningens syfte är att inspirera, skapa insikt i historieberättandets kraft. Då Staffan är utbildad i USA och arbetar med flera amerikanska bolag är engelska inget problem där det krävs. Föreläsningens längd är ca 60 minuter (interaktion med åhörarna pågår hela tiden) En workshop kan pågå i ca 3-4 timmar – då arbetar alla aktivt med uppbyggnad av en historia, utveckling av personas. Övningarnas syfte är att stoppa de gamla historierna och skapa nya språngbrädor mot framtiden. Staffan föreläser även om kreativa processer – innovation. Med erfarenhet från filmproduktion har han översatt discipliner och metoder som leder till en ny kundupplevelse inom en given tids och kostnadsram. Bokas gärna genom Talarforum, håll gärna utkik efter nästa Masterclass, som vänder sig till dig som måste tala inför många. |
Staffan EhdeKontakta
Categories |
Om |
Ni saknar |
|