Kreativitet med syfte
  • Blogg
  • Om
    • Staffans CV
    • Värderingar
    • Sagt om...
    • Referenser
  • Ni saknar
    • När glassen smälter
    • Två saker vet vi helt säkert...
  • Produkter
    • Boken vArvet
    • Boken - Innovera eller dö!
    • Boken Chokladfontänen
    • Storytelling Sucks!
    • Kreativitet med syfte
    • Börja om
    • Inget händer
    • Kulturen är i vägen​
    • Facilitatorn
    • TellaVISION
  • Blogg
  • Om
    • Staffans CV
    • Värderingar
    • Sagt om...
    • Referenser
  • Ni saknar
    • När glassen smälter
    • Två saker vet vi helt säkert...
  • Produkter
    • Boken vArvet
    • Boken - Innovera eller dö!
    • Boken Chokladfontänen
    • Storytelling Sucks!
    • Kreativitet med syfte
    • Börja om
    • Inget händer
    • Kulturen är i vägen​
    • Facilitatorn
    • TellaVISION

Öka värdet för alla

Detta är mycket matnyttigt, syftet kommer in fast med andra ord

9/11/2022

0 Comments

 
Tack Johan Wiklander för tipset
0 Comments

Abstrakta ord, innovationens fiende?

4/11/2022

0 Comments

 
Picture
"Hur ofta hör du ord som hållbar utveckling, effektiv värdekedja eller kundorienterade lösningar? 
Det är ord som försöker säga något. Ord som fungerar som rubriker men tyvärr saknar de ofta den bild vi behöver för att veta vad vi skall göra i verkligheten. När någon säger att vi måste utveckla en effektiv värdekedja måste vi fråga vad det betyder i verkligheten. Det är den ena aspekten av akademiska abstrakta ord. Den andra är att det som jag inte ser eller upplever på riktigt är svårt att "tänka annorlunda". Hjärnans förmåga att vara kreativ  är begränsad när det gäller abstrakter. Visserligen kan vi göra en mindmap eller en lista på kundorienterade lösningar, men den listan kommer nog att innehålla det mesta vi sett förut. För att gå vidare måste du kanske ta en av "grenarna" som förhoppningsvis är en riktig handling, låt oss ta "lättare att ladda batterierna". Där kan vi börja fundera på olika lösningar och förhoppningsvis komma med en ny lösning. Självklart tänker du, vad är problemet? Jag tror att ju högre du kommer i en organisation ju fler abstrakter hittar du (av nödvändighet), det innebär också att innovationsförmågan kan sjunka och det är viktigt att komma ihåg att de som arbetar med "riktiga" problem ofta har idéer som ingen tar tillvara på.
0 Comments
    Picture

    Staffan Ehde

    Kontakta
    Staffan Ehde
    Metafor Media AB
    +46 73 650 3212
    staffan@metaformedia.se

    Archives

    Mars 2023
    Januari 2023
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augusti 2022
    Juni 2022
    Maj 2022
    Mars 2022
    Februari 2022
    December 2021
    November 2021
    Juli 2020
    April 2020
    November 2017
    Oktober 2015

    Categories

    Alla

    RSS-flöde

    Bild

Om

Staffans CV
Värderingar
Sagt om...
Referenser

Ni saknar

När glassen smälter
Två saker vet vi helt säkert...

Produkter

Storytelling sucks!
Kreativitet med syfte
Börja om
Inget händer
Kulturen är i vägen
Facilitatorn
TellaVISION
© COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.
Cookie Policy