Vi landade i Indien efter en lång och tröttsam resa, det lilla hotellet frågade på mail om vi ville bli hämtade då det kan vara rörigt på flygplatsen.
-Jo tack. kl 0900 på morgonen bar det av med en trehjuling i den intensiva trafiken. Vi kommer fram till det lilla oansenliga hotellet och en bellboy tar väskorna innan vi hinner blinka och går mot hissen. -Vänta lite! Ropar jag. -Måste vi inte checka in?. Bellboyen tittar på mig och skakar på huvudet i sidled och frågar om vi inte är trötta? -Ja nog är vi det- -Ja men då kan ni väl checka in senare? Klockan var bara 10 på förmiddagen, -har vi rummen? Frågade jag -Ja men det är ju självklart, ni kom ju nu… Det är så man skapar mer än ett varumärke, det kallas Lovemark av Satchi&Satchi. När omtanken slår hål på regler och vedertagen praxis i branschen. För mig är rumsuthyrning det som hotell sysslar med i grunden, sedan har de en massa kringtjänster där de försöker få fler stjärnor eller bara vara Basic och vara billiga. Men det hotellet jag kommer att rekommendera andra är den plats som kunde känna in mitt problem och erbjuda en lösning. Om deras syfte skulle vara ”alltid” så kommer det att tvinga dem att ifrågasätta allt hotell gör som är begränsande. Varför tvingar fjällhotellen alla barnfamiljer att köa vid receptionen på sportlovet när de kört en lång väg och alla är gnälliga och hungriga? De vet ju vem som kommer? Ge dem nyckeln och knuffa in dem till Pizzabuffén i stället! Den handlingen gör ju ingen skillnad på grundkonceptet, att de är ett hotell.
0 Comments
Tack Johan Wiklander för tipset
Inom B2B är det ofta VI som presenteras. Vi är ledande, Vi har 20 års erfarenhet, Vi började med detta. Våra kunder är osv. Tror inte du att vi-perspektivet måste utmanas? Borde inte mottagaren snarare upplysas om vad de har för nytta av ditt erbjudande? Borde inte handlingen tala för sig själv? Det finns säkert en anledning att någonstans, i en liten ruta tala om vilken omsättning du har, vilka länder du finns i mm, men huvudbudskapet borde vara skrivet i andra person singularis. Det vill säga tala till mottagaren i du-form. Det är svårt i början, du tvingas tänka utifrån-in i stället för tvärt om, men du når längre, garanterat. Titta på de starka varumärken du beundrar, de slår sig inte för bröstet, de ser ett kundmöte som en date. En misslyckad date är ett resultat av skryt och skryter är vad de flesta gör när de kommunicerar inom B2B. Kvalité är mer än egenskapen hos ett föremål. Kvalité berättar också om den omsorg som människor lagt i designen, tillverkningen och leveransen. Kvalité berättar också om den erfarenhet som avsändaren har när det gäller produkten eller servicen. Håller du med?
Vi kan alltså hjälpa kunden att se vad som ligger bakom produkten genom storytelling. Vi kan också förbättra vår kvalité genom att skapa empati hos de som skall arbeta med den, storytelling som visar kundens situation, kundens problem mm triggar vår lösningshjärna. (Foto:©Staffan Ehde 2022) Med erfarenhet från syftesarbetet väcks nya insikter. Alldeles för många tänker att det som är en konkurrensförutsättning kan uttryckas som syftet. Att bilar har ABS bromsar t ex är knappast syftet längre. För att använda en metafor så kan vi titta på en segelbåt. Det som inte syns under vattnet är kölen, den är förutsättningen för att båten inte skall välta. Den är således livsviktig men det är inte den som driver båten framåt. Seglet är det som syns i horisonten och drivkraften i organisationen. Att skapa ett syfte är det som skall driva organisationen framåt, ett nytt syfte skall utmana verksamheten mot nya mål. Men för att lugna de som förvaltar och utvecklar kölen, seglet får aldrig bli så stort att båten lägger sig när det blir storm. Vi måste kunna anpassa seglet efter verkligheten men tar vi ner det så står båten stilla. Om vi lämnar metaforen så betyder syftet att vi måste svara på frågan Varför, att syftet är ”själen” i verksamheten. Syftet är det som får våra medarbetare att bli missionärer och våra kunder att bli ambassadörer.
Syfte, detta lilla svåra ord som innehåller verksamhetens DNA. Många söker det liksom vi söker framgång och lycka. Förfrågningar om att jag skall hitta ett syfte ökar. Kul men det visar också hur svårt det är. I min senaste jakt på syftet insåg jag att det kan finnas ett mönster, ett påstående som kan bidra till att ni hittar det: - Någon borde...
Frågan är inte så liten som den kan verka, även på ett personligt plan kan jag ställa den, men jag kan likaväl bestämma mig för att denna någon är jag. Volvo kunde ha använt den frågan när det gäller säkerhet: någon (stat, vägverk mm) borde ta tag i den ökande trafikdöden. Men de bestämde sig för att införa säkerhetsbältet och tog initiativet. När jag arbetade med Uponor så kunde vi påstått att Boverket måste ta tag i vattenskadorna, men vi gjorde det och blev ledande inom tappvattensegmentet (syftet blev "Vattensäkra Sverige"). Mönstret är alltså att när någon borde, så kan det lika gärna betyda att det är vår chans att ta initiativet och därmed skapa ett syfte som verkligen tillför värde på marknaden. |
Staffan EhdeKontakta
Categories |
Om |
Ni saknar |
|